Jak se v létě spalo ministru Plagovi?
Ministr svou iniciativou na sociálních sítích ale vlastně říká mnohé, co od něj normálně neslyšíme.
Jak si tedy marketingový pokus pana ministra vlastně vyložit?
Především je to přiznání, že distanční výuka nefunguje, že nemůže nahradit výuku prezenční. Kdyby fungovala, nemusíme sahat do maturit, že? To je vážná věc, jakkoliv jsme to mnozí samozřejmě dobře věděli už dávno. Co bylo možné vzít jako nouzové řešení na jaře, nemůžeme akceptovat jako postup na podzim. Z jarní improvizace se stal hlavní nástroj, na kterém ministr Plaga postavil strategii rezortu.
Dobrá, i to bychom mohli přijmout jako nějaké řešení. V tom případě je tady ale otázka, co pan ministr dělal celé léto? Zlepšily se v mezidobí podmínky pro učitele? Ne. Zlepšily se technické podmínky pro žáky? Ne. Podařilo se reálně zlepšit vybavení všech stupňů škol? Ne, a pokud ano, tak hlavně díky skvělým iniciativám jednotlivců, firem nebo neziskovek. Zlepšilo se teoretické a didaktické zázemí pro učitele? Ne, v podstatě vůbec, a pokud, tak zase hlavně díky iniciativám samotných učitelů a jejich svépomoci.
A také: Postavil se někdy pan ministr jasně a zřetelně tvrzením, že „učitelé vlastně nic nedělají, jsou doma a flákají se“? Pokud ano, tak rozhodně ne hlasitě. Ale on by s touto pomluvou měl bojovat dnes a denně, stále. On by měl být hlavním nositelem popírání této lži, která radostně zamořuje sociální sítě – ať už ten nesmysl někdo šíří proto, že tomu fakt věří, nebo ať ho šíří trollí farmy.
Pojďme dál: Pokud distanční výuka neumí nahradit výuku prezenční, co pan ministr udělal pro bezpečné otevření škol co nejdříve?
Ať hledám, jak hledám, nenacházím. Zatímco školky a první dva ročníky základních škol celkem bez větších problémů běží, ve zbytku chcípnul pes. Nebo PES?
Když začnu z lidské stránky, kolikrát jste slyšeli pana ministra poděkovat učitelkám a učitelům, kteří tyto děti učí? Jednou na půl pusy? Dvakrát? Zase – měl by jim děkovat při každé příležitosti. A měl by pro ně dělat první i poslední. Místo toho jim oznámí, že platy pořádně porostou jen těm „nejlepším“, protože si prostě usmyslel, že devět procent do tarifu nebude, že větší část peněz „odkloní“ do „odměn“. Zároveň ubral školám peníze na společné vzdělávání, ale společně vzdělávané děti v nich nechal. Jak to budou školy financovat? No z těch peněz "na odměny", že? Jinde je vzít nelze. Čili je to velká lež a veliký podraz. Na školy, na učitele a hlavně na děti. A také školníky a spol: Nepedagogům ve školách totiž pro jistotu ministr nezvýšil tarif ani o korunu.
Anketa mezi středoškoláky je snahou přehlušit nespornou skutečnost, že úřad ministra Plagy zaspal. Když místo zavření škol na podzim mnoho lidí, odborných asociaci ředitelů i učitelských spolků (a třeba i školský výbor o tom na můj popud jednal) navrhovalo řadu opatření, jak zajistit dále bezpečnou výuku (plošné testování učitelů, či možnosti testování středoškoláků a vysokoškoláků byly jen jedny z mnoha návrhů). Nestalo se skoro nic. Tedy stalo. Místo aktivní obrany byla zvolena totální defenzíva a zavřely se školy. Co jiného ale dělat, když aktivní přístup by byl možný jen po pořádné letní práci a pečlivé materiální, odborné i personální přípravě a po otevřené diskuse s rodiči, učiteli, s politiky.
Všimněme si. Proč se nezavřely školky, proč se otevřely téměř vzápětí první dva ročníky ZŠ? Tam se virus nešíří a ve třetí třídě se už šíří jako divý? Vysvětlil to někdo na základě statistik, čísel, dat, podle kterých se rozhodovalo? Pokud ano, tak možná na uzavřených jednáních a jednou větou na některé ze zmatených hektických tiskových konferencí.
Ale jak mají občané věřit vládním opatřením, když jim nejsou dána logická a pregnantní vysvětlení jednotlivých kroků?
Jenže pokud jsou opatření dělána jenom jako „ústup do předem připravených pozic“, nelze je vysvětlit – protože vysvětlení by muselo obsahovat připuštění toho, že co se mělo udělat v létě, to se v rámci očekávání zázraku neudělalo.
Anketa pana ministra je ve skutečnosti bezpodmínečnou kapitulací jeho úřadu. To není vítězství viru, to je přiznání, že ministerstvo školství selhalo a nebylo schopno připravit takové podmínky fungování alespoň maturitních ročníků, aby se studenti mohli adekvátně připravit na maturity.
Na tom nic nemění fakt, že v řadě zemí již dávno studentům oznámili různé redukce závěrečných zkoušek. V tom to je – již dávno. Tam to bylo součástí plánu, součástí představy, jak situaci zvládnout, jak uspořádat výuku.
A ano – nyní již není čas na nápravu. Ano, nyní je již skutečně nutné upravit maturity a slevit z jejich kvantitativní a bohužel zřejmě i z kvalitativní složky. Je v podstatě dobře, že alespoň jednou a formou ankety se pan ministr zajímá o to, co si studenti myslí – to je celkem jediná pozitivní novinka celé věci Co je ale důležitá otázka a co nějaká anketa na sociálních sítích nemůže řešit: Je vhodné naroubovat jedno řešení pro víceletá gymnázia, čtyřletá gymnázia, odborné střední školy, učební obory s maturitou a tak dále?
No nic, nechci to dělat ministru Plagovi ještě složitější tím, že bych mu, nedej Bože, připomínala, že školství není monolit.
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Kateřina Valachová
Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa
V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".
Kateřina Valachová
Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení
Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.
Kateřina Valachová
Pravda o šikaně ve škole
První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.
Kateřina Valachová
Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!
Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.
Kateřina Valachová
Dva kroky proti byznysu v exekucích
Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.
Kateřina Valachová
Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?
Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.
Kateřina Valachová
Velký maturitní experiment ministra Plagy
Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.
Kateřina Valachová
Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)
Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.
Kateřina Valachová
Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie
Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.
Kateřina Valachová
Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?
České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.
Kateřina Valachová
Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!
Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.
Kateřina Valachová
Dejme školství trochu klidu od politiky
Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.
Kateřina Valachová
Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli
Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.
Kateřina Valachová
Školský testovací kolaps začal už v listopadu
Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.
Kateřina Valachová
Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme
Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 139
- Celková karma 32,91
- Průměrná čtenost 4453x