Matematikou to nekončí. Už začal celkový útok na maturity
Na státní maturity jako takové.
Za mnoho a mnoho aktivistů to shrnul komentátor Aktuálně David Klimeš titulkem „Po povinné matematice nastal čas se rozloučit i s celou státní maturitou“. Ale samozřejmě navázal na průkopníka soukromého školství a zakladatele rozsáhlé sítě SCIO škol Ondřeje Šteffla. Ten namátkou v roce 2016 napsal, že „je na čase státní maturitu zrušit“.
Tak se na to podívejme trochu důkladněji.
První zajímavost je, že tyto hlasy zaznívají především z krajin soukromého školství. Jsou obaleny krásnými slovy jako diverzita či pestrost. A nutno připustit, že v řadě detailů mají ty hlasy dokonce i nespornou pravdu. Samozřejmě třeba roky bojujeme s tím si definovat, co vlastně od maturit chceme. Když maturity někdy za Rakouska-Uherska jako systém vznikaly, skládaly je možná dvě procenta obyvatel. Později pět procent, někdy v osmdesátých letech minulého století třicet nebo čtyřicet procent a tak dále. Těžko můžeme chtít, aby to byla pořád ta „stará dobrá maturita“, když ji naše zákony vyžadují jako kvalifikaci pro výkon množství povolání a konec konců i pro řadu živností. A jestli si dáváme jako úkol, aby maturity dosáhlo šedesát, sedmdesát nebo osmdesát procent obyvatel země, těžko můžeme zároveň chtít, aby to byla stejná zkouška, jako když ji skládalo pět procent z ročníku.
Ale já proti tomu postavím jiná čísla.
Hrubá neúspěšnost studentů u maturit je na soukromých školách podstatně vyšší než na školách veřejných nebo církevních. Podzim 2018 (tedy i s opakovacím termínem), Praha: Neúspěšnost studentů veřejných škol 13 procent, soukromých škol 25 procent, rozdíl 12 procentních bodů. Plzeňský kraj: 16/29, rozdíl 13 p.b., Liberecký kraj 17/23, rozdíl 6 p.b., Jihomoravský kraj: 15/33, rozdíl 18 p.b… A tak by se dalo pokračovat. S výjimkou Vysočiny a Jihočeského kraje to v principu všude vychází takto nějak podobně.
Můžeme mít proti jednotným státním maturitám všelicos, ale když nic jiného, tak alespoň nabízejí srovnání skutečné úrovně znalostí studentů prověřené zátěží. Zjevně to nevychází pro soukromé školství nijak dobře (a to ještě hůře by dopadlo, kdybych vytáhla čísla za školy církevní, protože ty jsou ve většině krajů úspěšnější (mnohdy podstatně) než školy veřejné. Tedy jejich náskok na soukromé školy dosahuje i zcela děsivých 25 procentních bodů (Jihomoravský kraj) či 24 p.b. (Ústecký kraj).
Já mám také ráda diverzitu a různorodost, ale nemyslím si, že by se jimi měla zakrývat špatná kvalita. A pokud státní maturita odhaluje tak enormní rozdíly, pochopitelně nám tím cosi podstatného říká. Proto se také nutně musíme podezřívavě dívat na touhu po zrušení jednotné maturity zaznívající právě ze strany soukromých středních škol. Nutně to totiž vzbuzuje otázku, jaká by byla neúspěšnost na těchto školách v případě, že by si školy připravovaly maturity podle svého každá zvlášť...
Zároveň bych chtěla říct ještě jednu věc.
Nejsem fanatický obdivovatel státních maturit. Ale pokud by měly být zrušeny jednotné maturity, to ať jsou rovnou zrušeny maturity jako takové a nahrazeny prostě dokončením posledního ročníku školy. Pak bychom alespoň museli udělat revizi zákonodárství a zjistili bychom, komu všemu jsme postupně předepsali pro výkon zaměstnání nebo živnosti maturitu. Což by bylo nesporně přínosné.
A co se týká přijímání na vysoké školy, zde by systém široce pojatých všeobecných testů mohl sloužit jako velmi vhodný způsob nejen pro poměření zájemců o studium, ale také zpětně jako způsob hodnocení středních škol. Tato anonymizovaná data by pak veřejnosti sdělovala, že studenti školy A tento test zvládají v průměru na třeba 75 procent, studenti školy B na 53 procenta.
Stále si nicméně myslím, že jednotná státní maturita smysl má. Raději bych ji viděla s matematikou, byla to dle mého strašná škoda ji zase z maturit vyhodit. Ale už se stalo. Nepochybuji o tom, že odpůrci státních maturit budou pod slogany „diverzita vpřed“ a podobnými pokračovat ve svých „reformních“ snahách. Pokud by někdy měli být úspěšní, což se zjevně může stát, pak to nejhorší pro veřejné rozpočty i pro české děti by bylo polovičaté řešení.
Protože pak by klidně mohly vznikat další a další hromady soukromých středních škol, které by ale nemusely splňovat v podstatě žádná kritéria kvality.
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Kateřina Valachová
Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa
V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".
Kateřina Valachová
Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení
Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.
Kateřina Valachová
Pravda o šikaně ve škole
První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.
Kateřina Valachová
Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!
Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.
Kateřina Valachová
Dva kroky proti byznysu v exekucích
Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.
Kateřina Valachová
Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?
Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.
Kateřina Valachová
Velký maturitní experiment ministra Plagy
Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.
Kateřina Valachová
Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)
Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.
Kateřina Valachová
Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie
Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.
Kateřina Valachová
Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?
České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.
Kateřina Valachová
Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!
Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.
Kateřina Valachová
Dejme školství trochu klidu od politiky
Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.
Kateřina Valachová
Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli
Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.
Kateřina Valachová
Školský testovací kolaps začal už v listopadu
Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.
Kateřina Valachová
Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme
Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 139
- Celková karma 32,79
- Průměrná čtenost 4453x