Jak je to skutečně s příplatky za třídnictví
Pokud nebudou v rozpočtu peníze na alespoň slušné (o spravedlivých ani nemluvím) příplatky pro třídní učitele, tak přijetí zákona o jejich razantním zvýšení přinese oblíbenou hru na vyndavání peněz z jedné kapsy a strkání těch stejných peněz do kapsy druhé.
Vysvětlení je jednoduché. Představme si, že přijmeme zákon, podle kterého budou muset všichni třídní dostávat dva až tři tisíce korun. Když na tento účel nebudou v rozpočtu peníze navíc (není to málo, hovoříme cirka o dvou miliardách ročně), tak co se stane? VŠEM UČITELŮM zmizí osobní ohodnocení, které se přemístí k třídním do příplatku za třídnictví.
Učitelky a učitelé vědí, o čem mluvím. Takto to chodilo ve školství roky a roky. Hodně děr se podařilo zalepit v posledních čtyřech letech, ale financování škol stále není přímé, jasné a spravedlivé. Jistota, že tak zvané „zvýšené peníze“ najdou učitelky a učitelé také v peněženkách, tak ta stále neexistuje. To má zajistit až v současnosti zaváděná reforma financování škol prosazená ještě za mého působení na ministerstvu v roce 2017.
Zvýšit příplatky za třídnictví je správné, protože ty peníze si třídní učitelé plně zaslouží. Je to těžká práce a velká zodpovědnost, spousta administrativy a spousta povinností, ale také mimořádný vliv na výchovu žáků a studentů. Mimochodem – vsadím se, že naprostá většina z nás si nepamatuje přesně všechny své učitelky a učitele z mládí, ale prakticky všichni si vzpomeneme na své třídní. Někteří možná i ve zlém, ale to jen potvrzuje, co říkám.
Každá částka navíc ve prospěch třídnictví, jsou peníze vydané na dobrý účel. A už vůbec bych se nebránila tomu, aby příplatek za třídnictví vzrostl i nad deset procent tabulkového platu. Protože opakuji, že za tu práci a zodpovědnost by to alespoň začínalo být spravedlivé. Ale efekt přendávání peněz z kapsy do kapsy je ještě horší, než současný obvyklý příplatek kolem tří nebo pěti stovek.
O co dnes v oblasti učitelských platů jde? A proč neustále opakuji, že prioritně se musí zvyšovat tarifní mzdy?
Protože problém je v celkově nízké úrovni odměňování učitelů. Potřebujeme zásadně zvýšit celkovou hladinu platů v oboru na úroveň, která bude alespoň vzdáleně připomínat, že tato země je v OECD, že patří mezi nejrozvinutější státy světa. Proto nazvěme věci pravými jmény. Možná jsme automobilová velmoc a možná máme skvělé zdravotnictví a řadu dalších věcí, ale co se financování školství týká, tak jsme mezi těmi nejrozvinutějšími státy zemí zaostalou. Naše výdaje na školství jsou v OECD prakticky NEJNIŽŠÍ (počítáno procentem z HDP). Když jsem v době působení na ministerstvu s radostí oznamovala, že bylo dosaženo rekordních objemů rozpočtu MŠMT, byla to pravda. Ale ty rekordy jsme dosáhli co do absolutní výše rozpočtu v miliardách korun. Ale počítáno procenty HDP jsme na tom stále velmi špatně.
Což znamená, že nám ostatní vyspělé země ujíždějí.
Jedním z důvodů je i naše „šetření“ na třídních. A dalším, ještě větším, je celková nízká úroveň tarifních platů v oboru. Oproti zdravotníkům či policistům.
Politikaření a předhánění se politiků v tom, kdo učitelkám a učitelům přidá první či více, to nikam nevede. Za prvé je to předhánění na papíře a za druhé vždy přidáváme ze státního rozpočtu – pokladny nás všech. Když máme nízkou úroveň mezd celkově, je třeba od ledna přidat slíbených patnáct procent všem v tarifech. Když přidáme, jak to navrhuje MŠMT, deset procent do tarifů a pět do mimotarifních složek, tak se stane jednoduchá věc. Optimista řekne, že ředitelé dostanou možnost odměňovat více ty nejlepší učitele. Já jsem však poučený optimista se znalostí reálií, tedy zvláště v oblasti našeho školství pesimista, a proto říkám, že ředitelé nezískají žádný prostor pro vlastní rozhodnutí – ty peníze dají třídním učitelkám a učitelům, a těm, kteří vykonávají specializované činnosti a také nepedagogickým pracovníkům, aby je ve škole udrželi. Proč? No protože jinak jim tyto činnosti nebude chtít nikdo dělat. Na nějaké pečlivé vážení, zda má Alenka dostat o tolik a tolik více než Josef či Věra, na spravedlivé hodnocení (po kterém učitelky a učitelé právem volají), na to skutečně prostor nebude.
Jediným férovým řešením je dodržet slíbených patnáct procent zvýšení v tarifech a vedle toho přidat k navrhovaným penězům pro školství dalších několik miliard korun na to, aby bylo možné zvýšit příplatky za třídnictví a případně nejlépe ještě posílit objem peněz na mimotarifní složky platů.
A až tohle ve sněmovně všichni rozumní poslanci při projednávání rozpočtu podpoří (a věřím, že podpoří) a zajistíme tak krytí nových výdajů rozpočtem, nic nebude bránit ministerstvu školství zvýšit příplatky za třídnictví hned následující den na jednání vlády.
Je na nás, zda budeme více investovat do betonu nebo do vzdělání našich dětí. A ať se nepokouší „kázat“ tací, kteří nepustili, když vládli, školství ani korunu a udělali v něm „sekeru“ minimálně 100 miliard.
Nemohu si odpustit jednu poznámku. Kdyby v roce 2017 nebyla kvůli nátlaku pravicových aktivistů shozena ze stolu novela zákona o pedagogických pracovnících nazývaná kariérní řád, tak bychom nyní tento problém neřešili. Třídní by již dávno měli jisté příplatky alespoň od tisíce do 1500 korun měsíčně. Tehdy byl návrh PLNĚ rozpočtově pokryt, samozřejmě jsem ty peníze na vládě prosadila. Docela by mne zajímalo, kde skončily. Ve školství to „přes velké sliby v médiích“ nebylo.
Čímž k tomu dodatečně oněm aktivistům „gratuluji“. Jen do tohoto dne připravili učitele o nějakou tu miliardu ve výplatách.
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Kateřina Valachová
Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa
V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".
Kateřina Valachová
Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení
Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.
Kateřina Valachová
Pravda o šikaně ve škole
První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.
Kateřina Valachová
Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!
Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.
Kateřina Valachová
Dva kroky proti byznysu v exekucích
Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.
Kateřina Valachová
Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?
Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.
Kateřina Valachová
Velký maturitní experiment ministra Plagy
Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.
Kateřina Valachová
Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)
Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.
Kateřina Valachová
Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie
Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.
Kateřina Valachová
Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?
České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.
Kateřina Valachová
Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!
Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.
Kateřina Valachová
Dejme školství trochu klidu od politiky
Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.
Kateřina Valachová
Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli
Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.
Kateřina Valachová
Školský testovací kolaps začal už v listopadu
Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.
Kateřina Valachová
Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme
Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 139
- Celková karma 32,91
- Průměrná čtenost 4453x