Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaké školství chtějí lidé

Skoro sedmdesát procent občanů naší země podporuje zavedení povinného posledního roku v mateřské škole, pouhá pětina lidí je proti. Tento výsledek dodali sociologové na základě rozsáhlého výzkumu veřejného mínění.

Vzhledem ke kampani, jakou vedla proti této myšlence například ODS (ale nebyla vůbec samotná), to považuji za neuvěřitelný úspěch a také ukázku toho, kam chce drtivá většina občanů našeho státu směřovat české školství. Je to silné a kvalitní veřejné školství dostupné pro všechny. Podle mého se jasně ukazuje jedna věc: zcela rozhodující většina si je vědoma toho, že veřejné školství je základním pilířem vzdělání v naší zemi a jakkoliv někdy znějí „argumenty“ oponentů zajímavě (vyšší kvalita, přidat na platu jenom nejlepším učitelům, neomezený vznik dalších a dalších soukromých škol), ve skutečnosti jsou to vize elitářské a směřované jenom na kapsy těch nejbohatších lidí.

Autoři různých petic by si měli všimnout také dalších dat z výzkumu (provedlo ho CVVM, tedy pracoviště Akademie věd). Například myšlenku, aby mateřské školy vytvořily místo pro každé dítě starší dvou let, podporuje 66 procent dotázaných. Jenom připomenu, že to není žádná povinnost dávat děti do mateřské školy od dvou let (jak o tom snili kdysi komunisté), je to jenom právo na umístění. Ostatně podobnou podporu má myšlenka, aby bylo celé předškolní vzdělávání od oněch dvou let zadarmo, což je zatím spíše sen, ale pojďme za ním v těch dalších čtyřech letech.

Jaká témata mají ještě nadpoloviční podporu obyvatel? Především zákaz praxe, kdy jsou učitelům přerušovány na prázdniny jejich pracovní smlouvy. Ano, to je skutečně hanebné – jakkoliv k tomu byly v minulosti ředitelé většinou prostě donuceni okolnostmi a tím, že je k tomu stát nutil svou rozpočtovou politikou. V poslední době se podařilo tuto praktiku výrazně omezit a výzkum ukazuje, že veřejnost dává politikům silný mandát v tom, aby podobně pokračovali dál. A co mne potěšilo, tak silnou nadpoloviční podporu (55 procent) mají i jednotné přijímací testy na maturitní obory, tedy především na střední školy. Ukazuje se tak, že veřejnost chápe potřebu školství také „měřit“, tedy porovnat na „vstupech“ a „výstupech“ kvalitu vzdělávacího procesu.

A pak zde jsou témata, u kterých je podpora veřejnosti velmi nízká a o kterých je čas vést další diskusi – buď občanům dokázat, že mají smysl, nebo hledat jiná řešení a jiné postupy.

Velmi, skutečně velmi malou podporu má povinná maturita z matematiky. Rozhodně pro je pouhých 11 procent a spíše pro 18 procent dotázaných. Spíše proti a rozhodně proti pak vždy přes 30 procent lidí, dohromady 63 procent. Neodpustím si zlomyslnou poznámku, že přesně u tohoto tématu byla před volbami silná kladná shoda napříč politickým spektrem - jak vidno, veřejnost to neopřesvědčilo. Nicméně nízká podpora občanů je vážný problém a je třeba se k této otázce vrátit a daleko více o ni mluvit. Podle mého se za tím skrývají velmi hluboké důvody, které je nutné skutečně dobře analyzovat.

První jsou zkušenosti minulých generací s výukou matematiky. Řekněme si to takto: učivo mnohdy obsahuje věci, které 99 lidí ze sta nikdy ve své praxi nepotřebovalo. Proti tomu ale stojí dobré argumenty. Například ten, že matematika není jenom matematika, ale také „výcvik“ logického, exaktního myšlení, analýzy problému, pečlivosti, soustavnosti. Tedy, že smysl mají i dovednosti, které pak nejsou běžně potřebné.

Druhým důvodem je nesporně oprávněný pocit mnoha lidí, že kvůli nutnosti probrat integrály řada žáků a studentů nezvládne obyčejnou trojčlenku či procenta, čili něco, co v životě potřebuje v podstatě každý. Tedy že při honbě za kvantitou látky chybí prostor pro kvalitu budování elementárních základů. (A něco na tom je, protože až příliš absolventů má problém s rozlišením mezi „růstem o tři procenta“ a „růstem o tři procentní body“.)

Všimněme si, že u obou těchto důvodů jde spíše o obsah učiva a důraz na jeho složky, nikoliv o samotný princip matematiky jako povinného maturitního předmětu.

Třetí důvod je nejhlubší. Maturita se stala „normou“ a podmínkou pro výkon řady povolání, kde jsou podstatnější spíše důkladné znalosti vlastního řemesla. Již celkem dávno se stalo cosi, co bychom mohli nazvat nastavením „formálních podmínek“ vzdělání a skutečně je otázkou, zda by v řadě oborů nebylo lepší nynější pojetí maturity nahradit jiným typem zkoušky a získáním certifikátu odbornosti. Což je ale téma základní reformy celého pojetí středního vzdělávání.

Samozřejmě – naprosto elementárním úkolem zůstává získání dostatečných prostředků pro školství z rozpočtu, aby se nevrátila dlouholetá praxe školám brát a jiným dávat. Ale je jasné, že jakkoliv jsou nutné další miliardy do systému, pro získání skutečné podpory veřejnosti bude potřebné některá témata znovu definovat a otevřít.

Autor: Kateřina Valachová | středa 22.11.2017 9:26 | karma článku: 15,25 | přečteno: 1164x
  • Další články autora

Kateřina Valachová

Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne

Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.

15.4.2024 v 16:36 | Karma: 28,51 | Přečteno: 1814x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Atentát na poctivé financování škol. Už zase

V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).

25.11.2023 v 8:00 | Karma: 30,14 | Přečteno: 15181x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Stávka za děti, ne za učitele

Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.

15.11.2023 v 15:57 | Karma: 13,68 | Přečteno: 18234x | Diskuse

Kateřina Valachová

Strašná neúcta v Den laskavosti

Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?

13.11.2023 v 17:35 | Karma: 19,15 | Přečteno: 18630x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT

Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?

7.4.2023 v 16:30 | Karma: 11,67 | Přečteno: 2447x | Diskuse| Společnost

Kateřina Valachová

Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa

V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".

2.12.2021 v 10:04 | Karma: 25,64 | Přečteno: 12999x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení

Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.

21.9.2021 v 8:23 | Karma: 24,39 | Přečteno: 12304x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Pravda o šikaně ve škole

První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.

6.9.2021 v 14:03 | Karma: 23,50 | Přečteno: 18146x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!

Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.

15.7.2021 v 17:42 | Karma: 18,27 | Přečteno: 13054x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Dva kroky proti byznysu v exekucích

Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.

8.7.2021 v 8:49 | Karma: 19,56 | Přečteno: 12662x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?

Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.

28.4.2021 v 10:47 | Karma: 29,51 | Přečteno: 13641x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Velký maturitní experiment ministra Plagy

Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.

19.4.2021 v 11:26 | Karma: 41,69 | Přečteno: 18759x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)

Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.

14.4.2021 v 13:25 | Karma: 20,17 | Přečteno: 19026x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie

Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.

9.4.2021 v 8:00 | Karma: 28,82 | Přečteno: 10132x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?

České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.

26.3.2021 v 8:00 | Karma: 13,38 | Přečteno: 12797x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!

Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.

10.3.2021 v 16:57 | Karma: 16,36 | Přečteno: 9290x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Dejme školství trochu klidu od politiky

Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.

26.2.2021 v 7:57 | Karma: 13,06 | Přečteno: 8677x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli

Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.

25.2.2021 v 8:19 | Karma: 13,95 | Přečteno: 9514x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Školský testovací kolaps začal už v listopadu

Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.

23.2.2021 v 8:08 | Karma: 16,86 | Přečteno: 9598x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Kateřina Valachová

Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme

Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.

20.2.2021 v 8:42 | Karma: 14,24 | Přečteno: 10966x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Počet článků 139
  • Celková karma 27,89
  • Průměrná čtenost 4453x
Právnička, bývalá politička, nyní Za sklem. Za sklem je organizace, která pomáhá lidem s poruchami autistického spektra, aby mohli žít, pracovat a vzdělávat se v běžném prostředí.

Seznam rubrik