Ano, i k tomu vede škudlení na školství

24. 08. 2017 11:31:58
Veřejnost je v šoku, jak jste to mohla dopustit?!? Něco takového mi napsal někdo na sociálních sítích v reakci na zveřejnění poznatků školní inspekce z dlouhodobé kontroly ve 34 školách s tragickými výsledky studentů u maturit.

Nejprve krátce, oč jde. Školní inspekce si vytipovala několik desítek středních škol a učilišť poskytujících možnost složení maturitní zkoušky, jejichž studenti měli u státních maturit nejhorší výsledky v zemi. Tyto školy pak mnoho měsíců pečlivě kontrolovali a analyzovali na nich používané postupy. Výsledky byly tragické. Poloprázdné učebny, neboť studenti bez zájmu mají extrémní počty zameškaných hodin, vyhaslí pedagogové, nulové nároky na průběžnou a samostatnou práci...

Tak já tedy odpovím, „jak jsem to mohla dopustit“.

Za prvé: Vůbec jsem to nedopustila já. Tento stav se postupně vytvářel posledních dejme tomu deset let. Já už přišla „k hotovému“.

Za druhé: Žádný ministr školství se nemůže naučit za studenty. Skutečnost, že na těchto středních školách není schopna úspěšně odmaturovat většina studentů, dopustí především ti studenti. A také jejich rodiče.

Za třetí: A proč jsem asi strávila celé dva roky ve funkci snahou o podstatné zvýšení rozpočtu ve školství? Lepší platy přivedou do škol lepší učitele. To je prostá a naprosto fungující přímá úměra. Nezájem studentů je jedna věc, ostatně málokdo v sedmnácti cílevědomě sedí doba a drtí rovnice. Ale ztráta motivace učitelů „porvat“ se o studenty, přitáhnout je ke vzdělání, to je skutečně cesta do pekel.

Za čtvrté: Proč jsem asi prosadila změnu systému financování školství? Místo peněz na žáka (když má škola 25 studentů ve třídě, dostane 25krát X, když má 32 studentů, dostane 32krát X) se podařilo změnit systém na financování odučených hodin – třebas v početně menších třídách (třída má stanovené minimum a maximum žáků, dotace jde škole podle toho, kolik hodin je „odučeno“ pro celou třídu, jestli je v ní 25 nebo 32 studentů není podstatné). Samozřejmě je to neskutečně zjednodušeně popsáno, ale takový je princip změny. Takže skončí „hon na studenta“ a takový stav, že student je vlastně jenom poukázka na „balíček peněz“.

Pokud bude nad studenty reálná výhružka „vyhození“, pak to zcela jistě také zvýší jejich motivaci ke studiu. Zatím je chránil systém financování škol, protože student představoval „balík peněz“. Teď se poměr změní. Škola nebude mít finanční důvod držet při studiu studenty, jejichž zájem nebo schopnosti nepostačují absolvování středoškolské docházky zakončené maturitou. Jde tedy o cestu ke zvýšení celkové kvality výuky.

Za páté: Proč jsem asi tolik usilovala o zavedení jednotných přijímacích zkoušek? Mimo jiné třeba proto, že i za pár let bude možné vyndat studentovu přijímací zkoušku, podívat se na ni a říci – no jasně, že tento student neuspěl u maturity, protože tady je jasné, že neměl ani začít studium. Rozhodující slovo o přijetí a nastavení kritérií přijímání studentů mají a budou mít ředitelé. Ale tady je získán prostor pro jejich kontrolu.

Za šesté: Proč jsem pro další rozvinutí jednotného systému státních maturit platného pro v podstatě všechny školy? Právě proto, abychom dokázali poznat takové, které mají špičkové výsledky, a naopak školy s mizernými, tragickými výsledky vzdělávání. Pokud takové rozlišení nebudeme umět, nelze vytvářet skutečný tlak na zlepšování kvality.

Za sedmé: Proč jsem skoro proti všem prosadila matematiku jako povinný maturitní předmět na většině středních škol? Protože matematika, pokud se správně učí, dokáže vybudovat v mladém člověku schopnost soustavně, pečlivě a přesně dodržet postup, použít analytické schopnosti a uspět při řešení úlohy. Učí mladé lidi tomu, co jim pomůže v ostatních předmětech i v praktickém životě. Více matematiky ve školách (protože v mnoha školách zavedení povinné maturitní matematiky znamená rozšíření výuky matematiky) znamená nastavení celkově přísnějších kritérií.

To všechno jsou kroky, které v budoucnosti mohou zabránit podobným excesům, které vyšly najevo díky jednotným maturitním zkouškám a díky kontrolní práci školní inspekce. Nepochybuji o tom, že během relativně nedlouhé doby několika let (ve školství bohužel nelze dělat změny v měsících) se výše popsané kroky přemění ve viditelný růst kvality středního školství.

A jen dvě poznámky na závěr. První: Nedělejme z maturity nějaký fetiš. Středoškolské vzdělání nezakončené maturitní zkouškou je také velmi užitečné. Pokud to ale je opravdu vzdělání a ne doklad o „prolezení“ školou bez jakékoliv opory ve znalostech.

Druhá: Bylo by dobré si uvědomit, že česká společnost vydává na školství jen tolik, že by to mělo stačit asi tak na trabanta – funkčního, nicméně pomalého, kouřícího a bez výkonu. Díky nadšencům mezi učiteli a řediteli ale dostáváme za ty peníze pěknou škodovku. Jezdí celkem rychle, je pohodlná, pěkně vymyšlená, chytrá. Jenže jsme s ní pořád nějak nespokojeni. Toužíme po pořádném „nadupaném“ mercedesu. Jen by to mělo být za stejné peníze, jako ten trabant.

Platíme trabant, dostáváme škodovku, ale chceme mercedes. A pan ministr financí Pilný z ANO přemýšlí o tom, jak škrtat a škrtat. Jenže bez peněz se školství zlepšit nedá. Ale dá se bez peněz zhoršit. Takže: ANO, i k tomu vede škudlení na školství...

Autor: Kateřina Valachová | čtvrtek 24.8.2017 11:31 | karma článku: 16.44 | přečteno: 948x

Další články blogera

Kateřina Valachová

Když premiér spí a prezident bdí…

Nechtěli jsme jen přihlížet dalšímu ohýbání ústavy. Proto konstruktivní řešení – návrh na nového ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Je to jiné řešení, než jsme chtěli, ale když premiér spí a prezident bdí...

23.8.2019 v 8:02 | Karma článku: 12.31 | Přečteno: 520 | Diskuse

Kateřina Valachová

Ještě jednou: První máj, práce čas

Vrátím se ještě jednou k Prvnímu máji, k Svátku práce. A zamilovaných. Na můj minulý blog se sešla řada komentářů, zčásti nechápavých. A některé věci možná opravdu stojí za vysvětlení.

3.5.2019 v 8:00 | Karma článku: 9.11 | Přečteno: 376 | Diskuse

Kateřina Valachová

Dejte svátku práce šanci!

Není v této zemi zprofanovanějšího svátku, než je Svátek práce. Dostal od komunistického režimu tolik ran, že jiný by se nevzpamatoval.

1.5.2019 v 8:01 | Karma článku: 10.73 | Přečteno: 528 | Diskuse

Kateřina Valachová

Odvolávání juniora

Václav Klaus junior proměnil diskusi o jeho odvolání z postu předsedy školského výboru v nedůstojnou frašku, při které si dal záležet, aby pozurážel co nejvíce lidí.

18.4.2019 v 9:01 | Karma článku: 17.34 | Přečteno: 870 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Flaška

Eurosvazáci, udavačství, cenzura

To jsou běžné pojmy, které ve svých textech nejvíce používají zastánci té jediné správné východní pravdy. Cokoliv, co s tou jejich pravdou nesouzní, je jen indoktrinace z Bruselu.

22.9.2019 v 6:50 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Irena Aghová

O čem je také vzdělanost.

Vzdělanost je také cesta k porozumění událostem, které probíhají v našich každodenních situacích a ve schopnosti rozlišování u každého člověka, co je dobře a co špatně. To je důležitá otázka od nepaměti.

21.9.2019 v 17:00 | Karma článku: 5.92 | Přečteno: 215 | Diskuse

Pavla Drahoňovská

Někdo venčí psa, jiný zase kočku.

Když si někdo pořídí do bytu pejska, automaticky již myslí na to, že s ním bude chodit na procházky. Když kočičku, je přesvědčen, že bude jen pokojová. Ale proč? Vždyť některé kočičky milují procházky zrovna tak jako pejsci.

21.9.2019 v 14:24 | Karma článku: 14.95 | Přečteno: 428 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Telegraficky: Pocta

Národní pamětní síň věnovaná padlým izraelským vojákům, která byla před časem vybudována na jeruzalémské Herzlově hoře, se dočká významného ocenění.

21.9.2019 v 8:00 | Karma článku: 8.09 | Přečteno: 139 | Diskuse

Miroslav Semecký

Zemanovci vystrkují své (tva)růžky

V obchodě jsem potkal voliče Zemana. Známe se od vidění. Kupoval arch brusného papíru o rozměrech 28 × 23 cm. Naklonil se ke mě a s tajuplným nádechem zašeptal, že ten s úplně nejmenším zrnem používá místo toaletního papíru.

21.9.2019 v 4:52 | Karma článku: 7.58 | Přečteno: 340 | Diskuse
Počet článků 79 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1343

Nechám za sebe mluvit Wikipedii: Ministryně školství (od června 2015 do června 2017). Vystudovala právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (promovala v roce 2001 a získala titul Mgr.). Na téže fakultě získala i doktorát v oboru správní právo, titul Ph.D. jí byl udělen v roce 2007. V letech 2006 až 2014 na Právnické fakultě MU externě vyučovala, konkrétně na Katedře správní vědy a správního práva. Specializovala se na teorii práva a na ústavní a správní právo. Pracovní kariéru začínala v letech 2001 až 2002 jako právnička na Magistrátu města Brna. Později přešla do Kanceláře Veřejného ochránce práv, kde byla v letech 2003 až 2004 vedoucí analytického oddělení a v letech 2004 až 2012 vedoucí právního odboru za ombudsmanů Otakara Motejla a Pavla Varvařovského. Mezi roky 2013 a 2014 působila jako ředitelka legislativního odboru Kanceláře Senátu PČR. Deset let (2004–2014) se angažovala jako členka Výboru Rady vlády pro lidská práva. Mluví anglicky a německy. Je vdaná, má dvě dcery Kateřinu a Petru.

Členka ČSSD od roku 2015. Od října 2017 poslankyně PSP ČR.

Najdete na iDNES.cz