Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Je smutné vidět, že ministryně školství - byť bývalá - nedokáže soudit maturity jinak, než laicky, plná předsudků a úmyslných zkreslení. Protože například její šermovaní s několika procentními body v neprospěch soukromých škol nevypovídá nic o vzdělávání nebo jeho kvalitě. Vypovídá jen o tom, jak některé školy dokázaly lépe přípravit / nadrilovat své žáky na test od Cermatu. Ten za ukazatel kvality považují snad jen největší zoufalci. Kdybych měl komentovat další pochybení v textu, tedy:

1) "tyto hlasy zaznívají především z krajin soukromého školství" - není pravda. Ty hlasy zaznívají od velké části pedagogů, kteří nechtějí učit své žáky pro testy, ale pro osobní rozvoj a jejich studijní a profesní budoucnost. A většina z nich je ze škol veřejných. Takže naznačovat, jako to dělá Valachová, že za touhou zrušit povinnou státní maturitu je nějaký tlak soukromých škol, které nezvládají tak dobře žáky připravit - je manipulace, lež jako věž. Proti povinným státním maturitám je z podobných důvodů jako proti jednotným přijímačkám velká masa dobrých učitelů z veřejných škol, kteří chtějí mít pro své učení autonomii. Přesně tak, jak ji měly zaručovat Školní vzdělávací programy!

2) "alespoň nabízejí srovnání skutečné úrovně znalostí studentů prověřené zátěží". Hned dva nesmysly. První je, že povinné maturity neukazovaly skutečnou úroveň, stejně jako IQ testy neukazují skutečnou moudrost. A druhý je, že by bylo potřeba cokoliv srovnávat. Co přinesly ty roky státních maturit za srovnávání? Jak se s tím "srovnáváním" pracuje? Že na gymnáziu jsou studenti úspěšnější než na hotelovce a v Praze jsou úspěšnější než v Mostě - to přece ví každý. A jak se s tím dále pracovalo? Nijak. Takže proč srovnávat? Každý rok jsou testy Cermatu jinak obtížné, takže nic srovnávat ani nejde.

0 0
možnosti
Foto

3) "Já mám také ráda diverzitu a různorodost, ale nemyslím si, že by se jimi měla zakrývat špatná kvalita." Ale povinné státní maturity vůbec neukazují dobrou nebo špatnou kvalitu, ony špatnou kvalitu samy vytvářejí! A to tím, že pedagogům neumožňovaly učit, jak nejlépe uměli, ale jen jako zotročené učitele čtyřletého cyklu trénování žáků na testy Cermatu.

4) „Nejsem fanatický obdivovatel státních maturit. Ale pokud by měly být zrušeny jednotné maturity, to ať jsou rovnou zrušeny maturity jako takové a nahrazeny prostě dokončením posledního ročníku školy.“ Aha, takže když nebude státní varianta, tak ať maturity shoří na popel. Nedivím se, že si nepedagog neuvědomuje, co maturity opravdu jsou. Rád to vysvětlím. Cílem maturity není testovaní studentů, ale závěr společné cesty s učitelem daného předmětu. Je to „zkouška dospělosti“, oslava vzdělanosti, která má být plně v rukách školy a jejich učitelů. Stejně jako je to na vysokých školách, kde jsou obhajoby a závěrečné zkoušky zcela autonomní a rozdílné i na stejných typech fakult a kateder. Jenská pedagogika jako základní principy pro vzdělávání uvádí práci, hru, rozhovor a slavnost. Přesně tím je maturita: je slavnostním rozhovorem, které předchází práce. Nemá přinášet stres, ale zábavu, radost, sdílení a kreativitu. Byrokratický, drahý a autoritativní moloch, jako je u nás, je krajně nepedagogický a je v přímém rozporu s kvalitním maturitou.

I když i další věci v textu obsahují myšlenky, které jdou proti kvalitními vzdělávání, nechám to být. Jen zopakuji svou výzvu. Paní Valachová je právnička. Proč se nezabývat právem, kterému snad rozumíte lépe? Nechte otázky vzdělávání na pokoji, paní exministryně, tam už jste svoji roli sehrála. Smutnou.

0 0
možnosti

J76i92r37i 88T79i11c85h31y

11. 5. 2020 16:03

Reseni je jednoduche. Vysoke skoly musi vyzadovat maturitu z matematiky, navic, I v me davne dobe maturit, existuji prijimaci zkousky. V pripade zruseni maturity mohou skoly pouzit universalni zkusebni test, jako se na priklad pouziva v USA.

1 0
možnosti
Foto

Od malička jsem od svých rodičů, babiček a dědečků slýchával, že do školy se budu chodit učit číst, psát a počítat. Já myslím, že je v tom veliké moudro. Číst a psát znamená český jazyk a počítat matematiku. Tyto dva předměty jsou naprostý základ naší budoucí úrovně vyjadřování, schopnosti logicky přemýšlet, případně vymýšlet nové věci. Proto by to měly být předměty obsažené v maturitě či závěrečné zkoušce, pokud někdo chce. Vyřadit matematiku je úchylnost a podkopávání vlastní schopnosti do budoucna uspět v životě, hospodářské soutěži, v čemkoli.

4 1
možnosti

No, to jsme to dopracovali, když se spekuluje, zda maturita ano nebo ne! Zkrátka čím hloupější, tím ovladatelnější, tzv. výroba ovcí - je zcela jednoznačné, o co tu vlastně jde! A dnešní situace s dlouhodobě zbytečně zavřenými školami je toho jasným důkazem!!

2 0
možnosti

Máte naprostou pravdu, i přes četné výhrady všech jejich kritiků považuji zachování státní maturity za potřebné. Už jen z toho důvodu, aby se na některých školách nedávalo maturitní vysvědčení jen za docházku.

Věřím proto, že politici nepodlehnou lobby různých Štefflů, Botlíků, Feřteků a dalších, a ani v budoucnu státní část maturity nezruší či výrazně nezredukují.

1 1
možnosti

problém státní maturity není vůbec problém státní/soukromá škola. Ale v tom, že nemáme jeden typ střední školy, ale máme jich několik (možná desítek) s různým zaměřením. takže zatímco z gymplu vychází student se všeobecným vzděláním, z odborné školy vychází se vzděláním odborným(stavař, chemik, strojař, zdravotník, pedagogický pracovník, ekonom atd atd). Tomuto odpovídá hodimová dotace jednotlivých předmětů. Ty všeobecné jsou v průběhu studia na odborné škole upozaďovány logicky ve prospěch předmětů odborných. Chtít tedy jednotnou maturitu je nesmysl už ze své podstaty

1 4
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS