Nechte dítě ve vaničce!
Tedy bych skutečně doporučila ponechat v platnosti tak zvanou spádovost, čili místní příslušnost dítěte k určité základní škole a to podle místa trvalého bydliště. Neboť mi připadá poněkud absurdní, když někdo na základě problémů v několika konkrétních lokalitách, kde se objevil nedostatek kapacit základních škol, chce zrušit spádovost jako princip. Ostatně některým kritiků zřejmě chybí představa, co spádovost vlastně znamená: ta totiž naprosto nebere rodičům svobodu ve volbě školy pro jejich dítě. Zaručuje „pouze“ místo v základní škole v místě bydliště v případě, že na jiné vybrané škole není kapacita.
V novinových článcích to vypadá strašně dramaticky: Stovky dětí nemají místo ve školách! Ředitelé požadují zrušení spádových oblastí! Nu, ve skutečnosti jde o velmi specifický problém lokalizovaný v několika málo místech, jako jsou Praha 6 a Praha 7. A i tam se týká specificky několika základních škol, které v určité skupině lidí získaly pověst „prestižních ústavů“ (nijak tím nezpochybňuji, že jde o velmi kvalitní školy). A ani ředitelé „nevolají“ po zrušení spádovosti. Co vím, tak je něco takového ani nenapadlo – tedy určitě to není ani zdaleka většinový názor.
Pro jistotu to ale řeknu naprosto jasně: Na stole není a určitě ani nebude žádný návrh, kterým by byl princip spádovosti zrušen. Ostatně tento princip spravují samotné obce – ty určují spádové oblasti, ty určují jejich nastavení. Z hlediska kompetence MŠMT věc končí u ustanovení, že obyvatel konkrétní obce či městské části má garanci a jistotu, že jeho dítě bude mít místo v základní škole v této městské části nebo obci. Zda jsou třeba části Prahy ještě děleny na spádové oblasti jednotlivých škol a jak je to provedeno, to už je věc obcí. Nelze po ministerstvu chtít, aby řešilo každou ulici v republice. A kdo to chce, tak poněkud ustrnul v čase. My opravdu nejsme Státní plánovací komise.
A dále – co se týká kapacit škol v jednotlivých konkrétních místech, znovu je to otázka místních orgánů. Ministerstvo může poskytnout investiční prostředky, může vypomoci v rámci dotačních titulů – a to taky činí, ale skutečně nezjišťujeme, jestli v Horní Dolní budou mít problém s dvojnásobkem dětí oproti kapacitě. To si musejí hlídat obce podle počtu narozených, podle stěhování a podobně. Komunikovat by obce také měly - a většina tak i činí – mezi s sebou.
Občas je nám „předhazováno“, že školský zákon pracuje se „zastaralým“ mechanismem trvalého bydliště. Ano, je fakt, že mnoho lidí bydlí jinde, než mají oficiální trvalé bydliště. Konec konců – pokud někomu komplikuje život podvojnost jeho adres, nechť si tento problém prostě vyřeší. Přece nebudeme měnit jinak naprosto funkční systém používaný navíc v řadě jiných oblastí jenom proto, že si třeba třetina lidí nahlášené bydliště nezmění podle skutečnosti. To už by bylo druhé dítě vylité s vaničkou.
Část problémů s kapacitami některých základních škol je podpořena takovými na první pohled poněkud absurdními kroky, jako je přihlašování trvalého bydliště dítěte na adresu nedaleko školy, kterou si vysnili jeho rodiče. To se údajně opravdu děje. Přičemž bych nerada, aby to vyznělo jako něco nepěkného k oněm rodičům – já chápu, že každý chce pro svoje děti to nejlepší. Jen si prostě myslím, že celková úroveň českých základních škol je dosti vysoká a tato hra na „elitní“ ústavy je poněkud přehnaná. Nicméně je fakt, že v určitých oblastech opravdu obce nezareagovaly včas a kapacitní problémy existují i bez rodičovské „honby za zlatým grálem“ vzdělání.
Ale v jedné věci tento humbuk beru. Celé poslední dva roky probíhá bitva o každou novou korunu pro školství. Cílem této bitvy není, aby se školy koupaly v penězích, ale aby bylo možné zajistit obecný růst jejich kvality. Protože – a to máme asi všichni společné – pro děti chceme to nejlepší.
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Kateřina Valachová
Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa
V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".
Kateřina Valachová
Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení
Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.
Kateřina Valachová
Pravda o šikaně ve škole
První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.
Kateřina Valachová
Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!
Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.
Kateřina Valachová
Dva kroky proti byznysu v exekucích
Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.
Kateřina Valachová
Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?
Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.
Kateřina Valachová
Velký maturitní experiment ministra Plagy
Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.
Kateřina Valachová
Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)
Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.
Kateřina Valachová
Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie
Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.
Kateřina Valachová
Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?
České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.
Kateřina Valachová
Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!
Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.
Kateřina Valachová
Dejme školství trochu klidu od politiky
Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.
Kateřina Valachová
Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli
Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.
Kateřina Valachová
Školský testovací kolaps začal už v listopadu
Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.
Kateřina Valachová
Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme
Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 139
- Celková karma 32,79
- Průměrná čtenost 4453x