Islám číhá za každým rohem (?)
Aby to bylo jasnější – v podstatě jde o římsko-katolickou církev a její řády, ale nejen.
Ale začněme u toho islámu.
Představte si otázku z dějepisného testu či z testu občanské výchovy, která by zněla: „Jak se jmenovala kniha, ve které Adolf Hitler položil základy národního socialismu?“ A další by byla: „Ve kterém městě byly přijaty německé zákony, které daly rámec represím proti židovskému obyvatelstvu?“ A teď si představme dál, že tento test přinese žákyně či žák domů a matka ho dá na facebook s komentářem: „Dneska jsem se zděsila. Opravdu dovolíme, aby z našich dětí škola vychovávala nacisty?“
Že to je nesmysl?
Je. I není. Trochu si pohrajeme s otázkami. První bude: „Jak se jmenuje kniha, která shrnuje základní texty islámského náboženství?“ A druhá: „Která města jsou cílem pravidelných poutí muslimů?“ On totiž ten komentář rozezlené matky je skutečný. Jenom zní: „Dneska jsem se zděsila. Opravdu dovolíme, aby z našich dětí škola vychovávala islamisty?“
Někteří lidé prostě nedokážou přijmout, že škola podává informace a že učit se o existenci nějakého náboženství, o jeho základních rysech nebo o jeho dějinách, opravdu není to stejné, jako nutit děti přijmout náboženství nebo jakoukoliv ideologii. Neumím si úplně představit, jak je možné tento rozdíl nevidět, ale je třeba se smířit s tím, že část našich spoluobčanů to tak má nastavené. Já respektuji, že to tak někdo vidí, ale určitě kvůli tomu nehodlám dělat cenzuru učební látky a tvářit se, že islám neexistuje. Jestli má kdosi představu, že taková cesta je správná, odkazuji ho na závěrečný citát.
Stejně tak platí, že naše školství je sekulární a sekulární bude. To je masarykovská tradice. To znamená, že naše školy nebudou provázané s žádným náboženstvím, naše osnovy neovlivňují, a dokud budu v úřadě, tak určitě ovlivňovat ani nebudou, žádní církevní činitelé. Naše školy budou učit podle převládajícího vědeckého názoru a poctivě informovat o názorech dalších. Nebudou dětem nic vnucovat.
Tím se dostávám k jiné sérii „šokujících zjištění“ kolujících na českých sociálních sítích. Totiž že přibývá církevních škol. Zatímco nás tedy jedni podezírají z uskutečňování jakéhosi ďábelského plánu na přeměnu České kotliny v islámské teritorium, jiní se strachují před invazí katolictví do školního systému.
Tak se na to podívejme klidnějším okem.
Nu ano – přibývá škol, které zřizují církve (jak jsem již zmínila, povětšinou je to římsko-katolická církev). To ale s faktem sekulárního českého školství souvisí jen velmi okrajově. Řeknu to strašně jednoduše. Kterákoliv základní škola v této zemi musí učit podle některého ze schválených programů a dodržovat předepsaný objem informací sdělený dětem. Na to dohlíží inspekce a konec konců se to nutně projeví například při přijímacích zkouškách na střední školy. Pokud zřizovatelem školy je obec, církev nebo nadace nebo je to škola soukromá, pořád platí to stejné – jsou tady „osnovy“ a vzdělávací rámce. A ty jsou v pravém smyslu slova sekulární (bez náboženství). U církevních škol je obvyklé, že v rámci určitého volného prostoru, který je poskytnut každému zařízení, rozšiřují výuku náboženství, někde mají třeba latinu a podobně. Mívají i některé vnější znaky, které jsou s principem sekulární školy v určitém formálním rozporu – například jsou učebny a třídy opatřeny kříži. Tyto svou povahou vnější znaky nesouvisejí s hlavní masou probírané látky. Navíc umístění dítěte do školy zřizované církví není na základě „spádové“ oblasti, ale zcela dobrovolné. Tedy rodiče „vědí, do čeho jdou“ a je to věc jejich výběru. Což je naprosto klíčové.
Pokud se tedy poněkud zvyšuje počet škol zřizovaných církevními institucemi, je to odpověď na určitou zvyšující se poptávku. Jejich existence ani počet nemají nic společného s nějakou vládní politikou nebo vládním programem.
Takže na programu není ani islamizace ani katolizace českého školství. Realita je daleko nudnější – hodláme dále pokračovat v Masarykově tradici. Proto si na závěr dáme jednu myšlenku prvního prezidenta: „Je velice snadné kázat nenávist proti cizímu. Je mnohem těžší poznávat, kritizovat, zlepšovat své vlastní.“
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Kateřina Valachová
Kámoš Jansta, aneb střípky z příběhů Velkého a Malého Čápa
V květnu 2017 mi jako svědkyni v tkz. „sportovní kauze“ policie pustila některé odposlechy. Přepisy dalších vyšly v novinách. Miroslav Pelta v nich mluvil o Miroslavu Janstovi jako o člověku, kterému on i státní úředníci "slouží".
Kateřina Valachová
Že si půjčujeme na důchodce? Hanebné tvrzení
Blíží se volby. Takže si jdou všichni politici po krku. Dokonce ještě více, než obvykle. Což je co říct. Občas je to jen kolorit a taková hra okolo, některá tvrzení jsou ale nebezpečná. Třeba to, že si půjčujeme na důchody.
Kateřina Valachová
Pravda o šikaně ve škole
První díl seriálu Ochránce České televize mi oživil dny, které byly pro mě jedny z nejtěžších v životě. A po pravdě: některé ty okamžiky, některá ta zjištění a vzpomínky z té doby bych nejraději vymazala z hlavy.
Kateřina Valachová
Trojnásobek pro třídní? Alespoň tak!
Podporuji samozřejmě zvýšení třídnických příplatků na trojnásobek. Vypadá to jako obří skok, ale je to ve skutečnosti jen základní náprava nespravedlnosti. Každopádně návrh ministerstva sociálních věci je férové řešení.
Kateřina Valachová
Dva kroky proti byznysu v exekucích
Sněmovna schválila senátní verzi nových pravidel pro exekuce a obecně pro splácení dluhů. Jsem z nějakých 45 procent ráda, z 55 procent zklamaná.
Kateřina Valachová
Co takhle zkrátit střední školy na tři roky?
Přečetla jsem si na iHNED a na Seznamu radostná vyjádření od několika ředitelů odborných škol, že stačilo pár hodin konzultací, aby jejich žáci i přes rok a půl trvající distanční výuku hravě skládali maturitu.
Kateřina Valachová
Velký maturitní experiment ministra Plagy
Od 19. dubna školy zahájily v celém našem středním školství praktické části maturitních zkoušek. Připomenu, že se to děje poté, co studenti nechodili do školy v podstatě celý tento školní rok.
Kateřina Valachová
Matematika má být maturitní předmět (hlavně pro politiky)
Musím reagovat na rozhovor internetového deníku Forum24 s předsedou pražských sociálních demokratů Petrem Pavlíkem. Celkově ho považuji za mimořádně nešťastný, ale to je jiná věc.
Kateřina Valachová
Proč kandiduji na předsedkyni sociální demokracie
Moje kandidatura na předsedkyni sociální demokracie zjevně řadu lidí podráždila. Takže jsem se dozvěděla třeba to, že jsem „bílý kůň“, který má oslabit jednoho kandidáta, aby vyhrál jiný. Moc pěkná pohádka.
Kateřina Valachová
Nechci zase tolik. Ceníme si děti na 7,5 miliardy navíc?
České děti strávily mimo školu prakticky nejvíce času ze všech. Jako v poslední době skoro pořád mi připadalo, že to pana ministra školství moc nevzrušuje. Jenže se nelze tvářit, že se nic nestalo, že to je „brnkačka“.
Kateřina Valachová
Úřednická maturita? Tři maturity? Kapitulace!
Plán na úřednickou maturitu byla smutná kapitulace premiéra tváří tvář neschopnosti ministra školství zvládnout vzdělávání našich dětí v epidemii. Ani novější verze řešení maturit ve stylu „vyberte si ze 3“ nebyla lepší.
Kateřina Valachová
Dejme školství trochu klidu od politiky
Všichni sledujeme, jak se vláda snaží nějak na poslední chvíli zkrotit sílící epidemii. O opatřeních skutečně není jasno a ty diskuse jsou obrovsky vypjaté. Což může být i pochopitelné.
Kateřina Valachová
Kurzarbeit nám chybí v nejhorší chvíli
Odkládání schválení kurzarbeitu je hluboká chyba. Nová pravidla pro udržení zaměstnání jsme měli schválit nejlépe už loni, ale nejpozději na k tomu svolané mimořádné schůzi sněmovny minulý pátek.
Kateřina Valachová
Školský testovací kolaps začal už v listopadu
Zdá se skoro jisté, že od 1. března tato vláda žádné pilotní testování dětí nespustí, žádné další studenty do škol nepovolá. Máme problém s testy, navíc epidemická situace se stále spíše zhoršuje.
Kateřina Valachová
Strašení, děšení, vyhrožování… Takhle se z covidu nedostaneme
Poslední měsíce trávím hodně času tím, že se (spolu s mnohými dalšími) snažím o nalezení cesty k otevření českých škol dříve, než někdy v roce 2022 (nebo 2049?), na které to pomalu začínalo vypadat.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 139
- Celková karma 32,92
- Průměrná čtenost 4453x