Ano, i k tomu vede škudlení na školství
Nejprve krátce, oč jde. Školní inspekce si vytipovala několik desítek středních škol a učilišť poskytujících možnost složení maturitní zkoušky, jejichž studenti měli u státních maturit nejhorší výsledky v zemi. Tyto školy pak mnoho měsíců pečlivě kontrolovali a analyzovali na nich používané postupy. Výsledky byly tragické. Poloprázdné učebny, neboť studenti bez zájmu mají extrémní počty zameškaných hodin, vyhaslí pedagogové, nulové nároky na průběžnou a samostatnou práci…
Tak já tedy odpovím, „jak jsem to mohla dopustit“.
Za prvé: Vůbec jsem to nedopustila já. Tento stav se postupně vytvářel posledních dejme tomu deset let. Já už přišla „k hotovému“.
Za druhé: Žádný ministr školství se nemůže naučit za studenty. Skutečnost, že na těchto středních školách není schopna úspěšně odmaturovat většina studentů, dopustí především ti studenti. A také jejich rodiče.
Za třetí: A proč jsem asi strávila celé dva roky ve funkci snahou o podstatné zvýšení rozpočtu ve školství? Lepší platy přivedou do škol lepší učitele. To je prostá a naprosto fungující přímá úměra. Nezájem studentů je jedna věc, ostatně málokdo v sedmnácti cílevědomě sedí doba a drtí rovnice. Ale ztráta motivace učitelů „porvat“ se o studenty, přitáhnout je ke vzdělání, to je skutečně cesta do pekel.
Za čtvrté: Proč jsem asi prosadila změnu systému financování školství? Místo peněz na žáka (když má škola 25 studentů ve třídě, dostane 25krát X, když má 32 studentů, dostane 32krát X) se podařilo změnit systém na financování odučených hodin – třebas v početně menších třídách (třída má stanovené minimum a maximum žáků, dotace jde škole podle toho, kolik hodin je „odučeno“ pro celou třídu, jestli je v ní 25 nebo 32 studentů není podstatné). Samozřejmě je to neskutečně zjednodušeně popsáno, ale takový je princip změny. Takže skončí „hon na studenta“ a takový stav, že student je vlastně jenom poukázka na „balíček peněz“.
Pokud bude nad studenty reálná výhružka „vyhození“, pak to zcela jistě také zvýší jejich motivaci ke studiu. Zatím je chránil systém financování škol, protože student představoval „balík peněz“. Teď se poměr změní. Škola nebude mít finanční důvod držet při studiu studenty, jejichž zájem nebo schopnosti nepostačují absolvování středoškolské docházky zakončené maturitou. Jde tedy o cestu ke zvýšení celkové kvality výuky.
Za páté: Proč jsem asi tolik usilovala o zavedení jednotných přijímacích zkoušek? Mimo jiné třeba proto, že i za pár let bude možné vyndat studentovu přijímací zkoušku, podívat se na ni a říci – no jasně, že tento student neuspěl u maturity, protože tady je jasné, že neměl ani začít studium. Rozhodující slovo o přijetí a nastavení kritérií přijímání studentů mají a budou mít ředitelé. Ale tady je získán prostor pro jejich kontrolu.
Za šesté: Proč jsem pro další rozvinutí jednotného systému státních maturit platného pro v podstatě všechny školy? Právě proto, abychom dokázali poznat takové, které mají špičkové výsledky, a naopak školy s mizernými, tragickými výsledky vzdělávání. Pokud takové rozlišení nebudeme umět, nelze vytvářet skutečný tlak na zlepšování kvality.
Za sedmé: Proč jsem skoro proti všem prosadila matematiku jako povinný maturitní předmět na většině středních škol? Protože matematika, pokud se správně učí, dokáže vybudovat v mladém člověku schopnost soustavně, pečlivě a přesně dodržet postup, použít analytické schopnosti a uspět při řešení úlohy. Učí mladé lidi tomu, co jim pomůže v ostatních předmětech i v praktickém životě. Více matematiky ve školách (protože v mnoha školách zavedení povinné maturitní matematiky znamená rozšíření výuky matematiky) znamená nastavení celkově přísnějších kritérií.
To všechno jsou kroky, které v budoucnosti mohou zabránit podobným excesům, které vyšly najevo díky jednotným maturitním zkouškám a díky kontrolní práci školní inspekce. Nepochybuji o tom, že během relativně nedlouhé doby několika let (ve školství bohužel nelze dělat změny v měsících) se výše popsané kroky přemění ve viditelný růst kvality středního školství.
A jen dvě poznámky na závěr. První: Nedělejme z maturity nějaký fetiš. Středoškolské vzdělání nezakončené maturitní zkouškou je také velmi užitečné. Pokud to ale je opravdu vzdělání a ne doklad o „prolezení“ školou bez jakékoliv opory ve znalostech.
Druhá: Bylo by dobré si uvědomit, že česká společnost vydává na školství jen tolik, že by to mělo stačit asi tak na trabanta – funkčního, nicméně pomalého, kouřícího a bez výkonu. Díky nadšencům mezi učiteli a řediteli ale dostáváme za ty peníze pěknou škodovku. Jezdí celkem rychle, je pohodlná, pěkně vymyšlená, chytrá. Jenže jsme s ní pořád nějak nespokojeni. Toužíme po pořádném „nadupaném“ mercedesu. Jen by to mělo být za stejné peníze, jako ten trabant.
Platíme trabant, dostáváme škodovku, ale chceme mercedes. A pan ministr financí Pilný z ANO přemýšlí o tom, jak škrtat a škrtat. Jenže bez peněz se školství zlepšit nedá. Ale dá se bez peněz zhoršit. Takže: ANO, i k tomu vede škudlení na školství…
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Prodej rodinného domu v obci Sádek - Velké Heraltice
Velké Heraltice - Sádek, okres Opava
4 223 000 Kč
- Počet článků 139
- Celková karma 33,29
- Průměrná čtenost 4453x