Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak je na tom skutečně naše školství

17. 10. 2016 12:07:49
Jsou věci, na kterých se všichni shodneme. Dokonce i ministr financí. Ba i prezident republiky. Například: Děti jsou naše budoucnost. Školství je priorita. Učitelům je třeba vrátit důstojnost.

Vedle toho přicházejí různé výsledky domácích i mezinárodních šetření srovnávajících úroveň školství na základě znalostí a dovedností žáků. V některých oblastech stagnujeme, v jiných se naši žáci zhoršují. Někdy nás překvapi jejich vynikající úroveň, například v tak zvané finanční gramotnosti. Proč překvapí? Protože máme tendenci vykládat tyto výsledky převážně negativisticky. Jako odraz údajně zastaralé výuky, výsledek práce málo inovativních učitelů a vůbec, jako důkaz nekvalitního základního školství.

Porovnání výsledků vzdělávání v asi nejznámějším mezinárodním šetření PISA od r. 2000, kdy proběhlo poprvé, až po poslední data, která budou oznámena letos, přece jen ukazují na určité nedostatky. Přetrvávají problémy s chápáním psaného textu, zejména u chlapců. Původní nadprůměrné výsledky žáků v matematice a přírodních vědách se v mezidobí mírně zhoršily. Nebylo by však prozíravé utěšovat se tím, že v mezinárodním srovnání jsme přece pořád průměrní. PISA sice podle názorů odborníků nesleduje převážně to, co se vyučuje ve škole (předmětové vědomosti a dovednosti), protože se zaměřuje spíše na schopnost jejich mobilizace a užití. I tak je to ale pro školu výzva, co a jak případně změnit, v čem učitele a školy podpořit, aby i tyto dovednosti (dnes označované jako gramotnosti) získávali již ve škole.

Na druhou stranu výsledky TIMSS, šetření sledujícího především znalosti v matematice a přírodních vědách získané ve škole, podobně jako nedávno projekt společnosti Kalibro, ukazují za dvacet let mírné zlepšení schopnosti našich žáků znalosti využívat. Spíše došlo ke zhoršení v oblasti vědomostí.

Vychází nám tak zajímavý obraz. V našich základních školách velmi pravděpodobně nevyučujeme hůře a neučí se v nich horší děti než dříve. Můžeme si ale položit otázku, proč nejsme mezi nejlepšími ani v PISA, ani v TIMSSS. Proč ve veřejnosti převládá pocit nespokojenosti a tak kritický pohled na základní školu.

Jsem daleka toho, abych výsledky (třebas) uznávaných mezinárodních srovnávacích průzkumů přeceňovala. Protože hodně a ráda jezdím po školách, tak vím, že v řadě ohledů naše školství podává výtečné výsledky (zvláště obdivuhodné vzhledem k tomu, jak je dlouhodobě podfinancované). Proto jsem ráda, že se letos podařilo výrazně zvýšit platy (i když samozřejmě nikoliv dostatečně) a je i více peněz na investice. V danou chvíli jde o maximum možného, ale o další zvyšování platů budu usilovat i pro příští roky, byť jsou mé možnosti vymezené vývojem ekonomiky a ochotou společnosti naplnit slovo priorita reálným obsahem.

Takže dobře vím, že od roku 1989 jsme se v mnohém posunuli. Patří za to dík mnoha lidem, především dlouhému zástupu skvělých pedagogů. V něčem se však musíme poučit z chyb. Příležitostí může být revize rámcových vzdělávacích programů a vyvážení poměru mezi orientací na někdy velmi mlhavě pojaté kompetence a na učivo. Je také třeba vyrovnat dlouholetý dluh a naplnit kariérní systém tak, aby se stal spíše programem profesního růstu. Něco jsme už v těchto věcech udělali. Více je toho ale před námi.

Čeká nás řada důležitých rozhodnutí, jak celý systém popostrčit a upravit tak, aby naše děti na jedné straně nepodceňovaly nutnost náročné práce a osvojování znalostí, ale současně lépe chápaly souvislosti a uměly své vzdělání dávat k užitku celé společnosti. Aby byly lépe připraveny na to, jak se její nároky proměňují.

Autor: Kateřina Valachová | pondělí 17.10.2016 12:07 | karma článku: 9.46 | přečteno: 186x

Další články blogera

Kateřina Valachová

Děti a učitelky jako otloukánci aneb priorita po česku

Letošní rekordní rozpočet pro školy a již druhý rok poctivých peněz na skutečné počty žáků a studentů ve školách mohou být úsvitem pro budoucí úspěch našich dětí i pro úspěch republiky v Evropě i ve světě. Mohou ....

17.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 17.64 | Přečteno: 2192 | Diskuse

Kateřina Valachová

Petice nakrknuté mámy a učitelky nesmíří

Ve školství jich přibývá petic geometrickou řadou. Tímhle tempem nebudou mít učitelé pro samé čtení a podepisování petic ani čas na tu administrativu, která jim podle jednoho z mnoha provolání nedává čas na to hlavní, na učení...

3.7.2017 v 9:55 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 4243 | Diskuse

Kateřina Valachová

Útoky na kariérní řád nejsou čestné

Na kariérní řád se učitelky a učitelé těšili dlouhý čas. Tak dlouhý, že někteří o něm slyšeli již na studiích. Byl to takový yetti českého školství. Všichni o něm mluvili, ale nikdo ho nikdy neviděl.

16.6.2017 v 9:34 | Karma článku: 13.04 | Přečteno: 1226 | Diskuse

Kateřina Valachová

Neválčím se sportem, hraju fair play

V posledních dnech to možná vypadá až tak, že zlá ministryně Valachová chce vyhladovět český sport. Alespoň tak se to může zdát z některých prohlášení předsedů sportovních svazů.

15.6.2017 v 10:35 | Karma článku: 20.72 | Přečteno: 1955 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Vladimír Havránek

Čeští vojáci v Pobaltí?...samo že ano, ruský medvěd nezná hranic!

Jen zírám, kolik se tu vyrojilo bojovníků proti naší účasti v Pobaltí. Pokud by ruský medvěd zpozoroval, že nějaká hranice se kterou sousedí je méně chráněná, učiní obrovskou nenávist proti jeho občanům a území zaberou!

21.7.2017 v 21:48 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 389 | Diskuse

Petr Bajnar

Příběh „neúspěšného" vysokoškoláka

Žijeme v době, kdy zejména vzdělanější části populace vládne „kult úspěchu“. Knihkupectví jsou plná knih obsahujících rady, jak dosáhnout v životě a kariéře co nejvyšší postavení.

21.7.2017 v 17:48 | Karma článku: 20.73 | Přečteno: 726 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Recenze audioknihy „Sense and Sensibility“ od Jane Austen

Kdo by neznal rozumnou Elinor, emocionální Mariane a roztomilou Margaret, sestry Dashwoodovy? Ano, tři dcery paní Dashwoodové z románu „Sense and Sensibility“. A co si dát knihu pro změnu v angličtině v MP3 v podání rodilé mluvčí?

21.7.2017 v 17:01 | Karma článku: 7.02 | Přečteno: 106 | Diskuse

Jiří Míka

Kořeny politické korektnosti nejsou v neomarxismu?

Dlouho mi vrtalo hlavou, jak mohou "progresivní" intelektuálové volat po utlačování mužů a vyzdvihování žen. Po utlačování bílých a propagování a skoro slepé toleranci k jiným národům. Kořeny ideologie "tolerance" to vysvětlují.

21.7.2017 v 14:22 | Karma článku: 31.63 | Přečteno: 880 | Diskuse

Eva Svobodová

Manipulace: proč se vede mediální kampaň ke "kauze burkini"?

Intenzivní mediální masáž kolem malicherné záležitosti pokračuje už druhý týden. Opravdu to někoho ještě zajímá, nebo je to testovací průzkum, kam až se společnost nechá převýchovně dotlačit?

21.7.2017 v 13:50 | Karma článku: 39.11 | Přečteno: 1304 | Diskuse
Počet článků 20 Celková karma 16.11 Průměrná čtenost 1729

Nechám za sebe mluvit Wikipedii: Ministryně školství (od června 2015). Vystudovala právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (promovala v roce 2001 a získala titul Mgr.). Na téže fakultě získala i doktorát v oboru správní právo, titul Ph.D. jí byl udělen v roce 2007. V letech 2006 až 2014 na Právnické fakultě MU externě vyučovala, konkrétně na Katedře správní vědy a správního práva. Specializovala se na teorii práva a na ústavní a správní právo. Pracovní kariéru začínala v letech 2001 až 2002 jako právnička na Magistrátu města Brna. Později přešla do Kanceláře Veřejného ochránce práv, kde byla v letech 2003 až 2004 vedoucí analytického oddělení a v letech 2004 až 2012 vedoucí právního odboru za ombudsmanů Otakara Motejla a Pavla Varvařovského. Mezi roky 2013 a 2014 působila jako ředitelka legislativního odboru Kanceláře Senátu PČR. Deset let (2004–2014) se angažovala jako členka Výboru Rady vlády pro lidská práva. Mluví anglicky a německy. Je vdaná, má dvě dcery Kateřinu a Petru.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.